Arbeid mot mobbing

"Arbeid mot mobbing" var et av satsingsområdene til Bærum kommune forrige periode. Vi er oss emnet veldig bevisst.

Hva er mobbing?

• Mobbing er når en person eller en gruppe gjentatte ganger og over tid plager og trakasserer et offer.
  • Mobbing handler om makt og avmakt, og det er et skjevt maktforhold mellom den som mobber og den som blir mobbet

De vanligste formene for mobbing i barnehage:

• Fysisk mobbing
  • Utestenging under lek
  • Sårende karakteristikker

Barnehagen har en viktig oppgave i å formidle grunnleggende verdier som felleskap, omsorg og medansvar (Rammeplanen) Barnehagen skal:

• utvikle barnas sosiale kompetanse, selvfølelse og empati
  • ha godt samspill med både barn og voksne
  • være oppmerksomme på det enkelte barns trivsel og på samværsmønstre i barnegruppen
  • være en trygg omgivelse for barnas oppvekst
  • anerkjenne og støtte barnas egne initiativ gi en etisk oppdragelse i samarbeid med foreldrene

I Helgerud menighetsbarnehage vil vi:

• være til stede og at alle barna blir sett, hørt og forstått
  • være tydelige
  • være gode rollemodeller
  • bruke positive ord til og om hverandre
  • jobbe sammen med foreldre når vi oppdager tilløp til mobbing
  • snakke om og sette ord på følelser
  • lære å sette egne grenser og akseptere andres grenser
  • lære barna å si nei og stopp i situasjoner
  • oppleve og føle hvordan andre barn/mennesker har det (f.eks. Forutprosjekt i oktober)

Vi tar direkte kontakt med foreldre når vi oppdager uønsket adferd og forventer at foreldrene kommer til oss hvis de opplever en endring i barnets adferd.

Vi er en liten barnehage med stor voksentetthet, og jobber kontinuerlig med å identifisere uønsket adferd for å forhindre mobbing.