"Den stille uke" - en uke før

Vi leste om palmesøndag på fredag og begynte denne uken med skjærtorsdag. Intense dager er i vente, med mye drama og spennende fortellinger. Vi er innom emner som glede, vennskap, trofasthet, svik, skuffelse, håp, trøst og forventning.

Vi var oppe med fastebøssen vår og la pengene over i menighetens fasteaksjon som går av stabelen i ettermiddag. Pengene vi har spart på pålegg i fastetiden, går nå til klima-og vannprosjekter i regi av Kirkens Nødhjelp.

Verdt å vite før påskequizbonansa i alle aviser og blader:

Den stille uke er tiden mellom palmesøndag og påskedag. Den kalles også den hellige uke (latin Hebdomas sancta) eller Den store uke (Hebdomas maior). Uken omtales også ofte feilaktig som påskeuken, som egentlig er betegnelsen på uken mellom påskedag og 2. søndag i påsketiden.

Navnet kommer av at man tradisjonelt ikke ringer med kirkeklokker denne uken. Andre navn er dimmel-uken, dømmel-uken eller dymbill-uken, som refererer til en dymbill, en treklubbe som kunne brukes til å slå på klokkene med dersom det var behov for å ringe med dem, slik at de fikk en dempet klang. Denne tradisjonen er beholdt i Den katolske kirke, hvor man ringer under Ære være Gud i det høyeste på skjærtorsdag for så å la klokkene stilne inntil påskevigilien. Dette er et symbol på sorg og tomhet i de dagene som minner om Jesu lidelse og tiden han lå i graven.

(Wikipedia)