Fleksibel overgang

Overgangen mellom vintertid og sommertid er utfordrende for småbarnsfamilier

Barnehagen søker derfor midler for å innføre 14 dager fleksibel åpningstid i forbindelse med at vi stiller klokken vår og høst.

Vi ser, at for mange familier er én helg i minste laget for å forskyve døgnrytmen. Konfliktnivået i barnegruppen er høyere hele uken etter overgangen. Barna spiser dårligere, er mer slitne og tåler mindre. Vi ser også at sykdomsfraværet øker noe.

Midlene vi søker om, vil gå til økte lønnskostnader, for at foreldre skal kunne velge å levere til enten sommer-eller vintertid i en 2-ukersperiode.

I og med at EU har vedtatt å avvikle hele sommertid/vintertid-ordningen, tror vi at det blir lettere å få midler til dette prosjektet. Det vil jo bare pågå til 2021. Fylkesmann Valgerd Svarstad Haugland stiller seg positiv til søknaden om midlertidig ordning. Hør Valgerd Svarstad Haugland uttale seg her

Dessverre får vi ikke prøvd ut ordningen f.o.m. i dag, 1. april, men til høsten, i ukene 43 og 44, skal «fleksi-årstid» forhåpentlig være i boks.

Alle barn er forskjellige, alle familier er forskjellige og vi ønsker å legge tilrette for en enklere og bedre hverdag for alle.

Helgerud menighetsbarnehage - der familien trives

For fullstendig søknad og overgangsplan, trykk her