Gjesteforelesere i barnehagen

Vi nærmer oss påske og i fastevandringen vår har vi kommet til Palestina og Israel. Vi hadde to spørsmål denne uken:

1) Hvordan ser det ut i Israel og Jerusalem?

2) Hva slags påskefest var det Jesus dro til Jerusalem for å feire?

Vi inviterte Solveig på tirsdag, for å vise bilder og fortelle fra turen hun hadde til Israel i fjor. Hun fortalte hvor høyt opp i fjellet Jerusalem lå. Da passer jo salmen vi synger i fastetiden veldig godt, «Se, vi går opp til Jerusalem» Noen av bildene viste de store forskjellene mellom Norge og Israel, andre viste at mye er likt. Alle liker godteri, f.eks.

Onsdag hadde Margrete samling med oss oppe i kirken. Hun er prest og viste oss klærne sine, alba, stola og singulum. Hun fortalte om den jødiske påskefesten som feires til minne om da Moses førte israelittene ut av Egypt, for leeeeeeenge siden. Hun hadde også med seg bitre urter, flatt (usyret) brød og viste et beger man har vin i. Det jødiske påskemåltidet består også av stekt lam, men det skal ikke vi ha før på mandag 🙂